Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

maandag 27 januari 2025

19:30 - 21:00
Locatie

F0 - Bibliotheek Parelhof

Voorzitter
M.F. (Maarten) Poorter
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    - De heer De Boer is afwezig en wordt vervangen door mevrouw Van der Zee.


    - Door de overstap van Petra Feenstra is er 1 fractie minder in de raad en 1 deelnemer minder aan het presidium.


    - Raad aan zet: mevrouw Grim licht e.e.a. toe over de 2-daagse van de gemeenteraad in 2025. 


    - Voorzitter/lid vertrouwenscommissie: vanwege het overlijden van mevrouw Van 't Schip-Nieuwboer is er een vacature ontstaan. De grootste raadsfractie DOP heeft nu geen lid meer in de vertrouwenscommissie. De heer Tesselaar draagt mevrouw Bankras-Van der Klein voor als lid. Het is aan de raad om hier een besluit over te nemen. Dat staat gepland in de raad van 25 februari.
    In de verordening vertrouwenscommissie staat onder artikel 2, lid 2: Indien de gemeenteraad niet heeft bepaald wie voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie is, kiest de commissie deze uit haar midden. De griffier adviseert dat de commissie dit zelf regelt. Dan is het ook goed om een aantal voorwaarden voor de kandidaat mee te geven.
    Planning vertrouwenscommissie: De griffier organiseert dit gesprek met de (voorzitter) vertrouwenscommissie.


    - Hamerstuk naar bespreek in de commissie: als dat de wens is geef dat dan tijdig door aan de collega's zodat anderen zich erop kunnen voorbereiden. 


    - Nieuwjaarsreceptie op 8 januari: wat zijn de ervaringen van de fractievoorzitters?


    - Uitzenden van vergaderingen gemeenteraad via social media: daarvoor wordt een pilot gestart vanaf de raadsvergadering van 25 februari.

  2. 2

    Aan het presidium wordt gevraagd om de besluitenlijst vast te stellen.


    Mevrouw Lammerts geeft een toelichting op de bijeenkomst van 12 februari met het college en de voorbereiding daarvan.


    Seniorenconvent: in bijgevoegde memo staat hoe dit te regelen. Aan het presidium wordt gevraagd hiermee akkoord te gaan.

  3. 3

    Mevrouw Lammerts over het proces renovatie raadszaal en besluitvorming door de raad op 10 december.

  4. 4

    Op 12 juli 2023 heeft de gemeenteraad de motie 'Oei ik groei' aangenomen. In het kader van de voorbereiding van de uitwerking van de motie hebben een aantal bijeenkomsten plaatsgevonden met een raadswerkgroep, de gemeentesecretaris, de griffier en een aantal strategische adviseurs vanuit de organisatie. Tijdens deze sessies is een eerste stap gezet om inzicht te bieden in de complexe vraagstukken rondom de groei van onze (fusie)gemeente. Er is geconcludeerd dat het waardevol is om de gehele gemeenteraad hierbij te betrekken.
    Om invulling te geven aan dit proces is een procesvoorstel geformuleerd. het voorstel is om 3 bijeenkomsten te organiseren met elk een specifiek thema:
    1. Waar staan we nu?
    Focus: De samenhang tussen de verschillende grote visies.
    2. Welke sturingsmogelijkheden hebben we?
    Focus: Gezamenlijk werken met het instrument Brede Welvaart.
    3. Welke financiële sturingsmogelijkheden zijn er?
    Focus: Hoe verhoudt bevolkingsgroei tot financiële verwachtingen.
    Voorstel is om deze bijeenkomsten toegankelijk te maken voor raadsleden, het college en een deel van de organisatie. En in een tijdspanne van 3 opvolgende maanden uit te voeren. Bovendien zou dit proces bij de start van een nieuwe raadsperiode herhaald kunnen worden, om de continuïteit en samenhang in het beleid te waarborgen.


    Deze sessies met als doel om gezamenlijk te zorgen voor een beter beeld ten aanzien van de groei opgave en de mogelijkheden om hier op te sturen.


    Advies griffier: vanwege de druk op het vergaderschema is het verstandig om de planning ruimer te nemen. Dit moet ook nog worden afgestemd met de agendacommissie. Mogelijke data: 9/10 april, 8 mei en 5 juni.

  5. 5

    Op 20 november is in het gesprek met partij-/fractievoorzitters gesproken over een politiek neutrale wervingscampagne voor mogelijke kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen 2026 vanuit de gemeente (griffie). Er is toen aangegeven dat daar behoefte aan is. De griffie heeft deze actie samen met een bureau (gespecialiseerd in het voeren van online-campagnes) uitgewerkt. Om binnen een korte termijn een actie op te zetten is gekozen om er een campagne via social media van te maken. De opzet van de campagne is bijgevoegd. De campagne start op 29 januari. Op maandag 24 februari wordt een bijeenkomst georganiseerd waar belangstellenden in contact kunnen komen met deelnemende partijen. Hier kunnen dan mogelijke kandidaten uit voorkomen. 


    De beelden in de campagne worden vervangen door beelden van mensen uit Dijk en Waard (en die daar toestemming voor hebben gegeven). 


    In de bijgevoegde informatie staat nadere informatie. De kosten worden binnen de bestaande budgetten van de raad/griffie opgevangen.


    Het presidium wordt gevraagd te reageren op de campagne.

  6. 6

    Op verzoek van mevrouw Bosscher wordt dit punt aan de orde gesteld. Dit onderwerp is eerder in een commissie en de raad geagendeerd.

  7. 7

    In het presidium van 18 november is gesproken over het gebruik van AI door de raad. In deze memo staat de concrete uitwerking daarvan.


    Aan het presidium wordt gevraagd te reageren op de concrete uitwerking in de memo.

  8. 8

    Op 18 november is gesproken over het eerste concept protocol veilig vergaderen. Op basis hiervan en samenspraak met team veiligheid is het protocol aangepast.


    Aan het presidium wordt gevraagd het protocol te bespreken en hier akkoord mee te gaan.
    Hierna wordt de raad en andere belanghebbenden geinformeerd.

  9. 9

    Het is van belang om gebruik te maken van de fractievergoedingen. De zichtbaarheid van de fracties kan hierdoor worden verbeterd en dat is weer goed voor de zichtbaarheid van de lokale democratie.


    Het overzicht 2025 is bijgevoegd.


    De verantwoording voor 2024 is bijgevoegd. De griffie heeft de controle uitgevoerd met de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning als basis.


    Aan het presidium wordt gevraagd hier akkoord mee te gaan.

  10. 11

    Mevrouw Lammerts: Cursus Snellezen.